Srdečne Vás vítame na web stránke Detského centra Montessori Kolibrík.

Naše detské centrum poskytuje starostlivosť o detičky vo veku 2 až 6 rokov v pokojnom prostredí rodinného domu so záhradkou.

V pripravenom prostredí rozvíjame u detí samostatnosť v starostlivosti o seba i okolité prostredie.

Dieťa sa učí pracovným návykom, dokončeniu začatej činnosti, práci s chybou a sociálnej interakcii.

Ctíme pokoj, kľud, koncentráciu a rešpektujeme prirodzené tempo vývoja u každého dieťaťa individuálne.

SME TU PRE VÁS UŽ OD 01.09.2016

Montessori škôlka: miesto, kde sa učíme na chybách

Chyby sú neoddeliteľnou súčasťou výchovy. Montessori metóda učí ratolesti vnímať chyby ako krok vpred v procese učenia. U nás sa za chyby nehanbíme, netrestáme, my ich máme radi.



K tomu, aby sme si vysvetlili ako u nás s chybami pracujeme, si potrebujeme povedať niečo málo o našich jedinečných Montessori pomôckach. Predmety určené k výučbe sú vyvinuté tak, aby naplnili očakávania detí, ktoré majú prirodzene vyvinutú potrebu tvoriť a hrať sa. Hra je učenie a učenie je hra.

Prvým spoločným rysom montessori pomôcok je ich konkrétnosť. Dieťa vie hračky zmyslovo vnímať – dotýkať sa ich, vidieť, cítiť. Rozvíjajú jeho pohybovú i rozumovú stránku. Vníma farby, veľkosť, materiál i pachy spojené s danou pomôckou. Pomocou Montessori hračiek sa dieťa učí izolovať vnemové rysy pomôcok a sústrediť sa len na jeden z nich. Tým sa odstraňuje zmätok a rušivé elementy pri osvojovaní si nových poznatkov. Dieťatko sa učí lepšej koncentrácii a uľahčuje si tak proces učenia sa.






Najväčšou výhodou Montessori pomôcok je, že s nimi dieťa dokáže pracovať samostatne, bez pomoci učiteľov. Overuje tak svoju šikovnosť a chybovosť. „Chyby musia byť zo začiatku čo najviac zreteľné z materiálu samotného, aby zanechával možnosti pre ukončenie činnosti a vlastnú zodpovednosť dieťaťa.“ (RÝDL, Karel: Princípy a pojmy pedagogiky Marie Montessori, 1999, str. 63). Už len možnosť slobodne robiť chyby, bez nátlaku trestu alebo pokarhania vyvoláva v deťoch zdravý prístup k učeniu. Kontrola chýb je rôzna. Niekedy pomocou niekoľkonásobného opakovania, dokiaľ dieťa nenájde ten správny spôsob narábania s pomôckou, inokedy je to mechanická kontrola chýb pomocou zmyslového materiálu, porovnávanie alebo opýtanie sa na radu učiteľky.

Montessori prísne zakazuje akékoľvek káranie, zhadzovanie schopností alebo negatívne vyjadrenia na adresu detí. Pedagóg má za úlohu šikovne deti viesť k úspešnému cieľu alebo odpovedi. Deti v Montessori škôlke sú si plne vedomé, že chyby sú dobré. Deti nie sú ani špeciálne odmeňované, ani trestané. Pretože akonáhle začnete dieťa len chváliť, začne činnosti vykonávať len za „odmenu“.

Montessori metóda je postavená na budovaní zdravého sebavedomia a pocitu vlastnej dôležitosti. Všetko je ponechané na deti a ich samostatnosť a zodpovednosť.

Každé dieťa je iné a my v Montessori škôlke to veľmi dobre vieme. Preto ich opatrne a citlivo posúvame vpred, aby každé z nich zažilo pocit úspechu a radosť z učenia sa nových vecí.

Viac o montessori vzdelávaní na našom blogu

Chcete viac info? Dáme Vám vedieť keď napíšeme ďalší článok a keď bude niečo nové.